Συνολικές προβολές σελίδας

Σάββατο 15 Φεβρουαρίου 2025


 Ὁ ποιητής

Γεώργιος Ζαλοκώστας
Τὰ Ἅπαντα (1873)



Ὕπνο δὲν βρίσκει ἡ συμφορά. Τρεμουλιαστὰ στὴ ῥάχη
Ὁ αὐγερινὸς φωτοβολεῖ·
Ἀκόμα οἱ λόγγοι εἶναι θολοὶ
Καὶ τὰ βουνὰ καὶ οἱ βράχοι.

Τὰ χόρτα πίνουν τὴ δροσιὰ τῆς νύχτας, καὶ τ’ ἀηδόνι
Χύνει κελάδημα γλυκὸ,
Καὶ ἕνα ἀγεράκι μαλακὸ
Τὸ κῦμα χαρακόνει.

Νεράϊδες, ποῦ δὲν φαίνονται, χρυσᾶ στεφάνια πλέκουν
Εἰς τοῦ βουνοῦ τὴν κορυφή·
Σὲ αὐτὴν τὴν ὥρα τὴν κρυφὴ
Ἀγγέλοι παραστέκουν.

Ὥρα γλυκειὰ τῆς χαραυγῆς, ποῦ ἡ φύσις βαλσαμόνει
Καὶ ἄνθη καὶ φύλλα καὶ κλαδιά…
Χαρὰ σὲ ἐκείνη τὴν καρδιὰ
Ποῦ δὲν τὴν δέρνουν πόνοι!


Σιμὰ στὴ βρύση ποιητής, νιὸς ἄμοιρος, κυττάζει
Τῆς γῆς τὴν ὄψη τὴ θολὴ,
Καὶ μὲ τὴν ἐρημιὰ μιλεῖ
Καὶ συχνοαναστενάζει.

—Ἄχαρη νύχτα, ἡ ὄψη σου ὁμοιάζει τῆς ψυχῆς μου.
Ὤ, πῶς μ’ ἐμάγευες, ὤ πῶς
Σὲ εὕρισκα πρῶτα χαρωπὸς
Στὸ πλάγι τῆς καλῆς μου!

Ἄκω στὰ δένδρα πῶς λαλοῦν πουλιὰ ζευγαρωμένα,
Καὶ ἐγὼ—ταλαίπωρος ἐγώ!—
Φάντασμα κ’ ἴσκιο κυνηγῶ
Σὲ δάση ἐρημωμένα.

Κ’ ἦταν τὰ δάση αὐτά ποτε παράδεισος ἐμπρός μου,
Καὶ αὐτὴ ἡ βρυσοῦλα ἡ δροσερή.
Μωρὸς ἐκεῖνος ποὺ θαῤῥεῖ
Εἰς τὰ καλὰ τοῦ κόσμου!

Ἀπ’ ὄνειρα ἐπλανέθηκα καὶ ἐπίστευσε ἡ καρδιά μου
Εἰς εὐτυχίες οὐρανοῦ.
Πέτε, κοτσίφια τοῦ βουνοῦ
Ἐσεῖς τὰ βάσανά μου.

Ναί! καὶ ἂν κἀνένα ἀπὸ τ’ ἐσᾶς τὴν ὀρφανιά του κλαίγῃ
Καὶ γιὰ τὸ ταῖρί του πονῇ,
Μὲ τὴ λεπτή του τὴ φωνὴ
Τὴν ὀρφανιά μου ἂς λέγῃ.


Χρύσω τὴν λέγαν· ἔλαμπε στὰ κάλλη καὶ στὴ νεότη,
—Ἐγὼ εἶχα αὐτὸν τὸν θησαυρό—
Βασίλισσα ἦταν στὸ χορὸ,
Στὴν ἐκκλησιὰ ἦταν πρώτη.

Τὰ φρύδια της σὰν νάητανε γραμμένα μὲ κονδύλι.
Δὲν εἶχαν ταῖρι πουθενὰ
Τὰ μάτια της τὰ γαλανὰ,
Τὰ κοραλλένια χείλη.

Καὶ ἡ νεότη της τί ὠφέλησε, τί ὠφέλησεν ἡ χάρις
Στὴν ἄδικη τὴ μοῖρα ἐμπρός;
Τὴν εἶδε ὁ Χάρος ὁ σκληρὸς,
Ὁ ψυχοκυνηγάρης.

Ὤ! σεῖς ποῦ τὴν γνωρίσατε, βρύσαις, πουλιὰ καὶ κρίνοι,
Μὴ μὲ ὀνομάζετε σκληρὸ,
Ἂν εἰς τὸν κόσμο αὐτὸν μπορῶ
Νὰ ζῶ χωρὶς ἐκείνη.

Στὴν γῆν αὐτὴ, ποῦ σέρνομαι λείψανο ἀχνὸ καὶ βάρος,
Θέλω ἡ ψυχή μου νὰ καῇ,
Γιατὶ εἶναι κόλαση ἡ ζωὴ
Καὶ πανηγῦρι ὁ χάρος.—

Τἄκουσε ὁ Χάρος. Μιὰ φορὰ δὲν ἄνθισαν ἀκόμα
ᾙ μυγδαλιαῖς τῆς ἐξοχῆς,
Καὶ ὁ νιὸς κοιμᾶται ὁ δυστυχὴς
Στῆς Χρύσως του τὸ χῶμα.


Στὸ μνῆμα τὸ ζευγαρωτὸ δυὸ δένδρα φυτεμμένα
Τὸ χῶμα ἰσκιόνουν μυστικὰ,
Καὶ ὁπόταν ἄνεμος βογκᾷ
Φιλιοῦνται ἀδελφωμένα.


 Στην παλιά μας γωνιά

Σωτήρης Σκίπης


Στην παλιά μας γωνιά, που αγαπούσαμε,
έν’απόγευμα κρύο του Νοέμβρη,
καθισμένοι, απ’τα τζάμια θωρούσαμε
τ’ωχρό φως και τα κίτρινα φύλλα.
Μα προπάντων το βλέμμα σου εκάρφωνες
στα μαλλιά μου, που αρχίσαν ν’ασπρίζουν,
κ’εγώ πρώτη φορά τώρα εξάνοιγα
του μετώπου σου κάποιες ρυτίδες.
Την κρυφή μου τη σκέψη δε ζήτησες
να σου εκφράσω∙ ουτ εγώ την αιτία
της πικρίας σου να μάθω δε ρώτησα,
που είχε ξάφνου χυθεί στη μορφή σου.
Ώς που τέλος το σκότος μας έζωσε
του βραδυού και δε βλέπαμε πλέον
ο ένας του άλλου τα δάκρυα, οπού εχύναμε
για τη νιότη μας που είχε πεθάνει.


 Τὸ τραγοῦδι τοῦ κυνηγοῦ

Σωτήρης Σκίπης


ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΤΟΥ ΚΥΝΗΓΟΥ


Διαλαλητάδες στρίγγλοι διαλαλοῦν:
«Τῆς Μάγισσας ἡ κόρη τὸ ἀποφάσισε
«τὸν ἔρωτά της πῶς θὰ δώσει
«σ’ ὅποιον τὸ ἀνθρωπομίλητο πουλὶ
«θὰ πάει καὶ θὰ σκοτώσει.


Ὁ νιὸς κι ὡραῖος ὁ κυνηγὸς σὰν τ’ ἄκουσεν,—
«ἐγὼ τὸ ἀνθρωπομίλητο πουλὶ
θενὰ σκοτώσω γιὰ τὸν ἔρωτά της!»
Ἁρματωμένος ξεκινάει καὶ πάει
Τῶν ἐγκρεμνῶν διαβάτης.

Σβαρνίζει τὰ βουνὰ τὰ ξωτικὰ
καὶ τ’ ἄγρια καταράχια
καὶ σταματάει σὲ μαῦρο χαραμέρι
στὸ στοιχιωμένο δάσος καὶ πικρὸ
στήνει καρτέρι.

Πάνω σὲ πέτρα βρύσης δροσανάβρυτης
ἕνα πουλὶ συλλογισμένο στέκει.
«Ρίξε κελαϊδισμό, τι’ ἀλλιῶς θὰ σὲ σκοτώσω!
«ἂν εἶσαι ἀνθρωπομίλητο, στῆς Μάγισσας
«τὴν κόρη νὰ σὲ δώσω.»

Καὶ τὸ πουλὶ μ’ ἀνθρώπινη μιλιά:
«Νιὸς εἶσαι, κυνηγέ μου, κι ὤμορφος πολύ·
«ἀπ’ τὸ θανατερὸ τὸ δάσος ἔβγα.
«Στοὺς τέσσερις ἀνέμους σκόρπα τὴν ἀγάπη σου
«καὶ τὸ γραφτό σου φεύγα»!

Ἀγέρι σὰ σπαθὶ τὰ δεντροκλάδια σκίζει
καὶ παταγὴ μουγγιὰ ζώνει τὸ δάσος.
«Κράτα, πουλί, τὴν ὀρμηνιά σου κι ἑτοιμάσου
«τὸ βόλι νὰ δεχτεῖς ἀβόγγιστα
«στὰ χρυσοφτέρουγά σου. »

Ρίχνει τὴ μιά, ρίχνει τὶς δυό, ρίχνει τὶς τρεῖς...
χά, χά, τὰ γέλια πέφτουν παγερά,
χά, χά, καὶ μιὰ βολὰν ἀκόμα,
ὁ ὡραῖος καὶ νιὸς ὁ κυνηγός,
νεκρὸς σωριάζεται στὸ χῶμα.

Πάνω στὴν πέτρα τῆς δροσόβρυσης
τραγοῦδι ἀνθρωπολάλο τὸ πουλὶ ἀρχινάει:
«Ἐγὼ εἶμαι, λέει, τῆς Μάγισσας ἡ Κόρη
«ποῦ σέρνω πεθαμένους ἀγαπητικοὺς,
«λεβέντες δίχως ζόρι.»

ΠΑΡΙΣΙ
Σ. ΣΚΙΠΗΣ


 Christos Theofilis (Greek, born 1956)Visual Artist·

2000 ΙΔΡΥΕΙ ΤΟΝ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΟ ΧΩΡΟ ΤΕΧΝΩΝ ΚΑΙ ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ART-ACT ΚΑΙ ΤΟ 2007 ΤΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΤΕΧΝΗΣ ART-ACT. ΔΙΕΤΕΛΕΣΕ ΤΑΚΤΙΚΟΣ ΣΥΝΕΡΓΑΤΗΣ Εφημερίδα, Η ΑΥΓΗ. Στήλη "ΑΥΤΟΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΙ" & ΣΤΑ ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ ΤΗΣ ΤΕΤΑΡΤΗΣ. Εφημερίδα, Ο ΧΡΟΝΟΣ. ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ ΤΗΣ ΤΕΤΑΡΤΗΣ-ΣΕ ΕΝΕΣΤΩΤΑ ΧΡΟΝΟ. Εφημερίδα, Ο Κόσμος του Επενδυτή-Ένθετο Culture. ΔΙΑΛΟΓΟΙ. Εφημερίδα, ΗΧΩ ΤΩΝ ΔΗΜΟΠΡΑΣΙΩΝ. Στήλη ΗΧΩ & ΤΕΧΝΗ. Περιοδικό, INFORMER. ΚΕΙΜΕΝΑ, ΚΡΙΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΔΟΚΙΜΙΑ ΤΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΕΧΝΗ ΕΧΟΥΝ ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΕΙ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ Ο ΔΡΟΜΟΣ ΤΗΣ ΑΡΙΣΤΕΡΑΣ. ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΑΛΕΞΙΣΦΑΙΡΟ. ΣΤΟΝ ΕΠΑΡΧΙΑΚΟ ΚΑΙ ΑΘΗΝΑΪΚΟ ΤΥΠΟ, ΣΕ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΕΣ ΣΕΛΙΔΕΣ ΚΑΙ ΣΕ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΑ ΠΕΡΙΟΔΙΚΑ. ΤΗΝ ΔΕΚΑΕΤΙΑ ΤΟΥ 90 ΕΚΔΟΤΗΣ ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΟΣ ΠΑΡΕΝΘΕΣΗ ΣΤΗΝ ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ ΤΟΝ ΛΟΓΟ 2000 ΙΔΡΥΕΙ ΤΟΝ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΟ ΧΩΡΟ ΤΕΧΝΩΝ ΚΑΙ ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ART-ACT ΚΑΙ ΤΟ 2007 ΤΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΤΕΧΝΗΣ ART-ACT. ΤΗΝ ΔΕΚΑΕΤΙΑ ΤΟΥ 80 ΙΔΡΥΕΙ ME TON ΔΗΜΗΤΡΗ ΠΕΡΔΙΚΙΔΗ ΤΗΝ ΑΤΥΠΗ ΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΟΙΚΟ-ΤΟΠΙΑ. ΕΧΕΙ ΕΠΙΜΕΛΗΘΕΙ ΚΑΙ ΟΡΓΑΝΩΣΕΙ ΟΜΑΔΙΚΕΣ ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΣΤΙΣ ΑΙΘΟΥΣΕΣ TITANIUM, 3 ΤΗΣ ΓΙΟΥΛΙΑΣ ΓΑΖΕΤΟΠΟΥΛΟΥ,ΑΔΥΤΟ ΧΑΛΑΝΔΡΙ , ΥΔΡΟΧΟΟΣ, ΤΡΙΤΟ ΜΑΤΙ, ΑΝΤΗΝΩΡ, ΜΑΤΖΑΚΟΣ ΚΗΦΙΣΙΑ ,ΕΓΓΟΝΟΠΟΥΛΟΣ, DADA, ΕΡΣΗ,ΟΛΓΑ ΓΕΩΡΓΑΝΤΕΑ ΓΛΥΦΑΔΑ , ΕΠΙΠΕΔΑ ΔΕΞΑΜΕΝΗ ΚΟΛΩΝΑΚΙ, ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟΥ ΠΕΙΡΑΙΑ, ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΠΕΙΡΑΙΑ, ΕΠΟΧΕΣ ΚΗΦΙΣΙΑ, ΑΙΟΛΟΣ ΚΕΦΑΛΑΡΙ , FIZZ, ΕΚΦΡΑΣΗ, ΩΔΕΙΟ ΑΘΗΝΩΝ, ΓΚΑΖΙ, ΠΑΤΣΗ ΙΩΑΝΝΙΝΑ, ΕΞΩΣΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ, F ΔΕΞΑΜΕΝΗ ΚΟΛΩΝΑΚΙ, ΣΤΟ ΣΥΝ ΤΗΣ ΟΜΑΔΑΣ Θ. ΠΑΝΤΟΥ, ΣΤΑΥΡΑΚΑΚΗ ΗΡΑΚΛΕΙΟ ΚΡΗΤΗΣ, REMEZZO ΜΥΚΟΝΟΣ, ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ, ΝΑΙΑΔΕΣ ΚΑΛΑΜΑΤΑ, ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΑΘΗΝΩΝ, ΩΔΕΙΟ ΑΘΗΝΩΝ, ΣΠΙΤΙ ΤΗΣ ΚΥΠΡΟΥ, ΑΕΝΑΟΝ ΚΟΛΩΝΑΚΙ, ΠΑΠΑΤΖΙΚΟΥ ΒΕΡΟΙΑ, ΕΨΙΛΟΝ ΛΟΥΤΡΑΚΙ, ΣΤΟ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΛΑΡΙΣΑΣ ΚΑΙ ΒΟΛΟΥ. ΤΗΝ ΔΕΚΑΕΤΙΑ ΤΟΥ 80 ΣΕ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΤΟΝ ΚΑΘΗΓΗΤΗ ΓΕΩΡΓΙΟ ΜΑΡΚΟΥ ΚΑΙ ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΑΛΕΞΙΣΦΑΙΡΟ ΣΕ ΡΩΜΗ, ΜΙΛΑΝΟ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΑΙΘΟΥΣΕΣ ΤΩΝ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΩΝ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΚΡΗΤΗΣ. ΕΠΙΜΕΛΗΘΗΚΕ ΤΙΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΔΙΕΤΕΛΕΣΕ ΤΗΝ ΔΕΚΑΕΤΙΑ ΤΟΥ 80 ΑΠΟ ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΣΤΕΛΕΧΗ- ΠΥΡΗΝΕΣ ΤΩΝ ΟΙΚΟΛΟΓΩΝ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΩΝ- ΠΡΩΤΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ, ΜΑΖΙ ΜΕ ΜΑΡΙΝΑ ΔΙΖΗ, ΚΩΣΤΑ ΣΤΑΥΡΟΠΟΥΛΟ ΚΑΙ ΚΩΣΤΑ ΣΠΑΝΟΠΟΥΛΟ. Εικαστική επιμέλεια Αθήνα 1987 γήπεδο Παναθηναϊκού ΕΧΕΙ ΕΠΙΜΕΛΗΘΕΙ ΤΗΝ ΑΤΟΜΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ ΤΟΥ ΒΑΓΓΕΛΗ ΔΗΜΗΤΡΕΑ ΣΤΗΝ ΕΚΦΡΑΣΗ ΤΗΣ ΓΙΑΝΝΑΣ ΓΡΑΜΜΑΤΟΠΟΥΛΟΥ. ΩΣ ΕΙΚΑΣΤΙΚΟΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΘΗΚΕ ΜΕ ΤΙΣ ΑΙΘΟΥΣΕΣ ΩΡΑ 1981, ΝΕΕΣ ΜΟΡΦΕΣ 1982,ΖΑΛΟΚΩΑΤΑ 7, , ΤΡΙΤΟ ΜΑΤΙ 1989, Maria Papadopoulou art gallery 1991 TITANIUM 1993, ΕΚΦΡΑΣΗ 2007. ΤΟ 1982 ΜΕ ΤΟΥΣ ΑΔΑΜΑΚΟ, ΣΑΚΕΛΙΩΝΑ ΕΠΙΛΕΓΟΝΤΑΙ ΝΑ ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΥΣOΥΝ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΣΤΟΥΣ 10 ΖΩΓΡΑΦΟΥΣ ΤΗΣ ΕΟΚ. ΤΟ 1997 ΜΑΖΙ ΜΕ ΤΟΝ ΣΤΑΥΡΟ ΙΩΑΝΝΟΥ ΣΥΝ ΕΚΘΕΤΟΥΝ ΣΤΗΝ ΑΙΘΟΥΣΑ ΤΕΧΝΗΣ ΑΝΤΗΝΩΡ ΔΙΑΤΥΠΩΝΟΝΤΑΣ ΜΕ ΚΕΙΜΕΝΑ ΤΟΥΣ…….ΟΤΙ ΗΤΑΝ ΚΑΙ ΠΑΡΑΜΕΝΟΥΝ ΦΙΛΟΙ. ΕΡΓΑ ΤΟΥ ΕΧΕΙ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙ ΖΥΓΟΣ ,ΠΟΛΥΠΛΑΝΟ ,ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΑΘΗΝΩΝ ,ΠΑΡΚΟ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ ΕΑΤ ΕΣΑ ,ΜΟΥΣΕΙΟ ΒΟΡΕ ,ΩΔΕΙΟ ΑΘΗΝΩΝ , ΕΘΝΙΚΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ,ΑΡΓΩ , ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΠΙΕΡΙΔΗ , ARTE PADOVA 30a Fiera d'Arte Moderna e Contemporanea, 4th Art Thessaloniki International Contemporary Art Fair,Δημοτική πινακοθήκη Καλαμάτας , Πανελλήνιος 1987 Computer Art Digital Art New Media Art ΜΕΛΟΣ ΚΑΙ ΠΡΩΗΝ ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ Ο.Σ.Δ.Ε.Ε.Τ.Ε. ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΣΥΛΛΟΓΙΚΗΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΤΩΝ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ ΤΟΥΣ ΣΥΝ.ΠΕ. ΠΡΩΗΝ ΤΑΜΙΑΣ ΤΟΥ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟΥ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ Ε.Ε.Τ.Ε. ΜΕΛΟΣ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑΣ ΕΝΩΣΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΩΝ Π.Ε.Λ. ΜΕΛΟΣ A.I.C.L ASSOCIATION INTERNATIONALE DE LA CRITIQUE LITTERAIRE ΑΡΧΕΙΟ ΕΡΓΟΥ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ & ΚΡΙΤΙΚΩΝ ΤΕΧΝΗΣ . ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ ΤΕΧΝΗΣ & ΛΟΓΟΥ ART-ACT ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΙΔΕΑΣ ΩΣ ΕΡΓΟ ΧΡΗΣΤΟΣ Ν. ΘΕΟΦΙΛΗΣ


 

Christos Theofilis (Greek, born 1956)Visual Artist· 2000 ΙΔΡΥΕΙ ΤΟΝ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΟ ΧΩΡΟ ΤΕΧΝΩΝ ΚΑΙ ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ART-ACT ΚΑΙ ΤΟ 2007 ΤΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΤΕΧΝΗΣ ART-ACT. ΔΙΕΤΕΛΕΣΕ ΤΑΚΤΙΚΟΣ ΣΥΝΕΡΓΑΤΗΣ Εφημερίδα, Η ΑΥΓΗ. Στήλη "ΑΥΤΟΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΙ" & ΣΤΑ ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ ΤΗΣ ΤΕΤΑΡΤΗΣ. Εφημερίδα, Ο ΧΡΟΝΟΣ. ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ ΤΗΣ ΤΕΤΑΡΤΗΣ-ΣΕ ΕΝΕΣΤΩΤΑ ΧΡΟΝΟ. Εφημερίδα, Ο Κόσμος του Επενδυτή-Ένθετο Culture. ΔΙΑΛΟΓΟΙ. Εφημερίδα, ΗΧΩ ΤΩΝ ΔΗΜΟΠΡΑΣΙΩΝ. Στήλη ΗΧΩ & ΤΕΧΝΗ. Περιοδικό, INFORMER. ΚΕΙΜΕΝΑ, ΚΡΙΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΔΟΚΙΜΙΑ ΤΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΕΧΝΗ ΕΧΟΥΝ ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΕΙ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ Ο ΔΡΟΜΟΣ ΤΗΣ ΑΡΙΣΤΕΡΑΣ. ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΑΛΕΞΙΣΦΑΙΡΟ. ΣΤΟΝ ΕΠΑΡΧΙΑΚΟ ΚΑΙ ΑΘΗΝΑΪΚΟ ΤΥΠΟ, ΣΕ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΕΣ ΣΕΛΙΔΕΣ ΚΑΙ ΣΕ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΑ ΠΕΡΙΟΔΙΚΑ. ΤΗΝ ΔΕΚΑΕΤΙΑ ΤΟΥ 90 ΕΚΔΟΤΗΣ ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΟΣ ΠΑΡΕΝΘΕΣΗ ΣΤΗΝ ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ ΤΟΝ ΛΟΓΟ 2000 ΙΔΡΥΕΙ ΤΟΝ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΟ ΧΩΡΟ ΤΕΧΝΩΝ ΚΑΙ ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ART-ACT ΚΑΙ ΤΟ 2007 ΤΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΤΕΧΝΗΣ ART-ACT. ΤΗΝ ΔΕΚΑΕΤΙΑ ΤΟΥ 80 ΙΔΡΥΕΙ ME TON ΔΗΜΗΤΡΗ ΠΕΡΔΙΚΙΔΗ ΤΗΝ ΑΤΥΠΗ ΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΟΙΚΟ-ΤΟΠΙΑ.


 Μάρμω σε σένα έρχονται οι πεινασμένοι

Γιώργος Σαραντάρης
1.10.1940


Μάρμω σε σένα έρχονται οι πεινασμένοι
Η καλοσύνη νύφη θα προβάλει
Οι λύκοι θα φροντίσουν να πεθάνουν
Και τα παιδιά να γίνουνε αφέντες
Κάποιος θα πει πως έφτιαξε τον κόσμο
Θα μάθουν οι ζητιάνοι την ειρήνη
Εσύ γλιστρώντας πάνω στο νερό
Θενά πετάς στο χώμα που με βάζει
Σε πειρασμό
Θενά σκορπάς το θησαυρό σου
Θενά γελάς με την πνοή του χρόνου
Με την πνοή του ανέμου που μυρώνει
Στο έρημο λιβάδι τους ανθρώπους


 Διαθήκη

Ρώμος Φιλύρας


Εγώ παρήλθα, τραγουδώντας τη χαρά,
τις έμορφες, τα ρόδα και τ' αηδόνια.
Χορεύοντας και πίνοντας αδρά
ένιωσα απάνω στα μαλλιά τα χιόνια.

Στου κύπελλου το κατακάθι η συμφορά
κι η στάχτη, που αψηφούσα τόσα χρόνια.
Τώρα στο κύμα τα πετώ, μακριά,
τώρα με λιώνουν πόνοι και τριζόνια...

Σε νότα και ρυθμό, στίχο μεστό
σ' ένα τραγούδι επόθησα να κλείσω
μιαν αρμονία, νόημα σωστό.

Μα δεν κατόρθωσα θεία να μιλήσω,
παλμό να δώσω και να συγκλονίσω
την άπειρη ψυχή του κόσμου σε σεισμό.


 Οι ερχόμενες

Ρώμος Φιλύρας


Ν`ανοιγοκλείνει η κουρτίνα και πίσω να φεύγουν,
να`ρχονται εδώθε, να μας αγγίζει η πνοή των,
κι οι τεμπελιές μας οι αθώες που πάντα μας ρεύουν,
ν`ανοιγοκλείνουν κι αυτές, δροσισμένες μαζί των.

Μαζί μ` εκείνες, που πλάι μας με λύσσα βρυάζουν,
μες την αυλή, στο σαλόνι, στον πολυθόρυβο δρόμο,
που μας κοιτάνε, μας γνέφουν, γελούν και φαντάζουν
προς τη ματιά μας και στ`όνειρο και με πανέρια στον ώμο.

Στο γλυκολάλο τ`αέρι, ανεμίζει και φέρνει
τα προσωπάκια τους όλα, γλυκά, ροδισμένα,
είναι ξανθές και μελάχρες, λαχτάρα τις παίρνει
γι`αυτά τα μάτια μας σε γλυκό δάκρυ λουσμένα.

Θα μπουν μαζί και θ`απλώσουν τα χέρια,
θα μας χαϊδέψουν μαλλιά, στον αγέρα σπαρμένα,
θα μας μιλήσουν γλυκά σ`αγκαλιάσματα αιθέρια,
θα μας φιλήσουν με χείλη απαλά, μυρωμένα.

Κι όπως η βάρκα, το κύμα μες στο μαϊστράλι,
όπως σαλεύουν να φτάσουν, ν`αγγίσουν στο μώλο,
έτσι τις σέρνει σε μένα, κοντά στ`ακρογιάλι,
εν`αεράκι, ν`αδειάσει το τσούρμο τους όλο.

Να ξεχωρίσουνε τέλος τα σώματα εμπρός μου
απ`την ανοιγμένη κουρτίνα στήλες να προβάλλουν,
από μακριά κι αν φθασμένες, τα πέρα του κόσμου,
να γίνουν σωστές σιλουέτες, χωρίς ν`αμφιβάλλουν.

Κι όλο να τρέμει η κουρτίνα, κοντά στο φεγγίτη,
όλο ν`αμπώχνουν οι πρώτες, λαχτάρα να ιδούνε,
ναν τις ιδώ να γεμίζουνε τέλος το σπίτι,
να μη χωρούν και να μείνουν και στην αυλή να μιλάνε.

Ήρθαν, μα δεν τις θέλω τόσες κοντά μου,
είναι πάρα πολλές, με κουράζουν, μ`αλλάζουν,
παρ`τες, μητέρα! να φύγουν, αν ήρθαν, αλιά μου .
Ολα τα βίτσια μου αν δουν, θα σπαράξουν.

Είναι πολλές, ένα πλήθος εγκάρδιο για μένα,
γιατί δεν ήπια παρά την ψυχή των,
μόνο τα λόγια τους άκουσα, μάνα μου, τα χαϊδεμένα,
κι ύστερα φύγαν, ήταν πάρα πολλές, προς τη γη των.

Είχα φυλάξει βαθιά μου μονάχα τη χάρη,
μονάχα τ`όνειρο δεν ονειρεύομαι τώρα;
Χωρίς ν`αφήνουν κανέναν ίσκιο κι αχνάρι,
τις είχα ιδεί να μου φέρνουν περίσσια τα δώρα.


 Τραγική νύχτα

Ρώμος Φιλύρας


Απόψε στις κιθάρες τους τα Πνεύματα
θα μέλπουνε κρυφούς ρυθμούς και τρόμους
και στο ρυθμό του χαλαζιού θα σέρνουνε
μαύρους χορούς οι καταχνιές στους δρόμους.

Οι Αγέρηδες μανιάζοντας θα στήνουνε
τις σκήτες τους στ' αφρόλουστα ακρογιάλια,
των λουλουδιών τα ταίρια θα χωρίζουνε,
μα και θα ορμούν, θα οργώνουν τα κανάλια.

Απόψε η Νύχτα σκιάχτρο στις ψυχούλες μας
και Χάροντας απάνου από την κλίνη...
-Οι καταχνιές, που υφαίνουν το τρισκόταδο,
θα' ρθούν να σαβανώσουν τη Σελήνη...

  Παράτα τα Νικόλας Άσιμος ‧ 1978 Παράτα το σχολειό παράτα αυτό το χάλι Να είσ αφεντικό του εαυτού σου πάλι Παράτα τα θρανία και τ αμφιθέατ...